Методична робота


СУЧАСНИЙ УРОК: ШЛЯХИ ПІДВИЩЕННЯ ЙОГО ЕФЕКТИВНОСТІ
Практичний семінар

Мета:

актуалізація проблеми підвищення ефективності сучасного уроку;
колегіальний пошук шляхів підвищення ефективності кожного уроку
   завдяки впровадженню інтерактивних технологій навчання; нестандартних
   прийомів активізації пізнавальної діяльності учнів;
● активізація творчих здібностей, розвиток творчого потенціалу кожного
    вчителя.

Форма заходу: практичний семінар-тренінг

Алгоритм заходу
І. Інтерактивна вправа «Очікування»
   Мета: сприяти ефективній продуктивної праці учасників.
   На дошці намальовано сонечко з променями. Треба написати на картці одним словом свої очікування від заняття. Керівники груп по черзі виходять
до дошки й клеять на променях заповнену картку з їхніми очікуваннями, які виражені одним словом. При цьому озвучують свої думки.

ІІ. Вправа «Самопрезентація-квіти»
    Мета: мотивація діяльності, створення комфортної атмосфери для конст-
                 руктивної роботи.

   Керівник. Успіх заняття, емоційне почуття кожного учасника навчального процесу залежить від того, як вас зустрінуть, від атмосфери в класі.Тому, щоб у нас панувала приязна, добра атмосфера, атмосфера співпраці, пропо-
ную кожному учаснику назвати своє ім’я, позитивну рису, яка починається з першої літери імені та улюблену квітку, яка асоціюється з вашими рисами. Як керівник починаю із себе: Лариса – надійна, троянда. Усі представляють по колу.

ІІІ. Вправа «Криголам»
Керівник. Ви самі себе презентували. Як бачимо, сьогодні зібралися ті, кому притаманні різні позитивні риси, подобаються різноманітні за кольором, запахом, формою квіти. Усі різні, але за умови правильного підходу їх можна обєднати в прекрасний букет. Гармонії і цій композиції ми досягнемо. Виконавши правила співпраці, які треба виробити.

Основні правила
(Учасники пропонують правила, які записують на дошці).
◙ Говорити по черзі.
◙ Слухати і чути.
◙ Бути толерантними.
◙ Висловлюватися стисло.
◙ Бути позитивними.

ІV. Вправа  « Мозковий штурм»
Керівник. Будь-який матеріал краще сприймати, коли є опора на досвід, знання учнів. Пропоную виконати наступне завдання: записати на аркуші три слова, з якими у вас асоціюється поняття «сучасний урок».
(Керівники групп озвучують пропозиції членів своєї групи.)

● Творча взаємодія учня й учителя.
● Спільне навчання та співпраця. 
● Учитель-організатор процесу навчання.
● Субєкт-субєтні відносини.
Керівник. Кожна група запропонувала свої думки стосовно сучасного уроку. Сьогодні ми з вами розглянемо, яким же чином можна зробити кожен урок більш ефективним, які чинники впливають на це?

V. Інформаційний блок
(Тези керівника засідання.)
     Сучасний урок – це передусім уроу, на якому створено реальні умови для інтелектуального, соціального становлення особистості учня, що допомагає досягти високих результатів у навчанні. Це особистісно зорієнтований урок, у центрі якого особистість учня.
     Метод – це спосіб або шлях, яким досягається певний результат.
     Методи навчання – способи передавання вчителем та засвоєння учнями знань, умінь і навичок, розвитку пізнавальних інтересів учнів.
     Пізнавальна діяльність-процес осягнення індивідом навколишньої природної та соціальної реальності, яка спрямована на досягнення наукового розуміння довкілля.
     Технологія-це наука про розвиток, освіту, навчання і виховання школяра на основі позитивних загальнолюдських рис та досягнень педагогічної думки.
      Педагогічна творчість учителя-це педагогічна діяльність, спрямована на розвиток потенційних можливостей кожного школяра.

Умови творчої діяльності вчителя:

усвідомлення себе як творця в педагогічному процесі;
● прийняття школяра як субєкта процесу пізнання;
● усвідомлення мети, значення та завдань власної педагогічної діяльності4
● усвідомлення особистісної творчої індивідуальності.
     Компетентність учителя- це володіння вчителем необхідною сумою знань, умінь і навичок, що визначають сформованість, його педагогічної діяльності, педагогічного спілкування й особистості вчителя як носія визначених цінностей, ідеалів і педагогічної свідомості.
      Творчість- це необхідна умова становлення самого педагога. Його самопізнання, розвитку й розкриття як особистості. Творчість є основою педагогічної талановитості кожного вчителя. Розвиток педагогічної творчості й підвищення рівня навчально-виховного процесу залежить від різних факторів, а токож від психолого-педагогічних умов, шляхів розвитку та реалізації творчої педагогічної діяльності та особистісних рис кожного вчителя
      Творчий учитель-це особистість, яка має високий рівень креативності, відповідний рівень знань предмета, який викладає, набуті психолого-педагогічні знання, уміння та навички, що забезпечують його ефективну діяльність із розвитку потенційно творчих можливостей учнів.
      Педагогічна креативність-це креатині риси, здібності, сформовані мотиви, які сприяють успішній творчій діяльності педагога.

     Отже, щоб урок був сучасним, необхідно, щоб учитель був творчою, компетентною особистістю, якій притаманні педагогічна креативність, толерантність у спілкуванні, творчість у діяльності. Без цих рис урок буде малоефективним, нецікавим для учнів.
       Модель сучасного уроку обумовлена соціально-психологічними новоутвореннями в структурі особистості учня, бо з метою цього змісту й заради такого змісту проводиться кожен сучасний урок.

Істотні елементи уроку:
● зміст уроку(змістовний блок) як система набутих знань, нових умінь та стосунків, що мають бути засвоєні учнями;
● процес активної діяльності (процесуальний блок), організований як інтелектуальна активність кожної дитини, залученої до активної пізнавальної діяльності, результатом якої і стає засвоєний зміст уроку;
● взаємини суб’єктів (суб’єктивний блок) діяльності, особистісні зв’яки яких визначають успішність опанування змісту.
       Урок, на якому учні отримали знання, уміння, навчилися взаємодіяти, заслуговує на високу позитивну оцінку, оскільки результат є очевидним.
(Схема 1).
        Урок тоді буде продуктивним, коли вчитель може створити ситуацію успіху.
         Ситуація успіху-це те, що може організувати вчитель на уроці та в позаурочний час. Ситуації успіху можна досягти тільки тоді, коли не лише вчитель, а й сама дитина визначає цей результат як успіх. Реалізація ситуації успіху відкриває великі можливості учня, нові обрії перед учнями й учителями, дає стимули до подальшої діяльності.
         Ефективність використання інновацій під час проведення уроку значною мірою залежить від того, як реалізується творчий потенціал особистості учня. Ми з вами, хочемо того чи ні, є вчителями нового століття, і ціле життя працюватимемо для того, щоб навчання було ефективним і плідним для кожної дитини, стало радістю й задоволенням.
         «Хороші вчителі створюють хороших учнів»,-казав М.Остроградський.
         «Кожен, хто вміє згуртувати навколо себе людей із різними характерами, різними інтересами й може привести їх до успіху,-справжній Майстер…»-так говорить одна притча.

VІ. Практичний блок
Інтерактивна вправа «Створення та презентація міні-проекту»
(Робота в групах. Кожна група обговорює та презентує свій міні-проект на задану тему.
Керівник визначає завдання для кожної групи.)
1.     Виявити субєктивні чинники, які впливають на ефективність
сучасного уроку.
2.     Визначити аспекти ефективності сучасного уроку, які залежать від
учня.
3.     Визначити аспекти ефективності сучасного уроку, які залежать від
учителя.
Керівник. Кожен урок, як гарна вистава, повинна мати гарний вступ, що сприяє формуванню позитивної установки на діяльність. Мотивація діяльності виникає в перші хвилини уроку та може бути позитивною або негативною.
Вправа «Діагностика»
Мета: визначити рівень творчості вчителя за допомогою тесту
Керівник. Ви визначили свій творчий рівень. Кожна людина має творчий потенціал, але не кожна може його реалізувати. Тому необхідно продумати та знайти зусилля реалізувати свій творчий потенціал на практиці так, щоб на кожному уроці ви отримували б задоволення від процесу навчання школярів. Тоді ваш урок можна з упевненістю назвати сучасним.
VІІ. Підсумки
Вправа «Займи позицію»
Мета: систематизація набутих знань щодо шляхів ефективності сучасного
             уроку.
Керівник. Отже, ви поновили свої знання про шляхи підвищення ефективності уроку. Щоб зясувати ваше ставлення щодо цього питання, пропоную інтерактивну вправу «Займи позицію».

Завдання групам.
     На аркушах записано думки щодо проблеми підвищення ефективності уроку.

А: Ефективність сучасного уроку-майстерність та творчість учителя+інтерактивні форми навчання.

Б: Ефективність сучасного уроку-майстерність учителя+розумне поєднання інтерактивних і традиційних форм навчання.

В: Ефективність сучасного уроку-майстерність та творчість учителя+інтерактивні форми навчання+співпраця з учнем

Керівники груп на аркушах пишуть вибрану літеру (А, Б чи В) та прикріплюють біля відповідної думки з поясненням.
Керівник. Наше заняття завершується, тому зясуємо, чи виправдалися ваші очікування від заняття

Вправа «Очікування»
     Кожен учасник пише на аркуші свої думки стосовно початкових очікувань та прикріплює на променях сонечка й озвучує свої записи.
Керівник. « У кожній людині є сонце, треба тільки дати йому можливість світити» - сказав Сократ.
                  « Справжній учитель може навчити інших навіть того, чого сам не вміє» - слова Т.Котарбінського, польського філософа.


















РІВЕНЬ ТВОРЧОСТІ ВЧИТЕЛЯ

з/п
Запитання тесту
Шкала оцінок
1.
Як часто спланований урок вам вдається довести до логічного кінця?
1,2,3,4,5,6,7,8.9,10
2.
Як часто ви цілком задоволені проведеним уроком?
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
3.
Чи вважаєте ви себе «генералом ідей»?
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
4.
Якою мірою ви вважаєте себе людиною, яка знає свій предмет?
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
5.
Наскільки ви здатні виявити вимогливість і наполегливість, щоб довести задумане до логічного кінця?
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
6.
Як часто ви використовуєте на уроці інтерактивні форми навчання?
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
7.
Як часто ви вважаєте, що урок повинен бути традиційним?
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
8.
Як часто ви проводите нетрадиційні уроки?
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
9.
Як часто у вас буває оптимістичний настрій на уроці?
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
10.
Як часто ви не загострюєте своєї уваги на поведінці учнів?
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
11.
Якою мірою ваша комунікабельність сприяє розвязанню життєво важливих для
вас проблем?
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
12.
Як часто ви знаходите принципово нові підходи до розвання старих проблем?
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
13.
Як часто ви не згодні з твердженням, що учень є субєктом навчання?
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
14.
Чи багато членів вашого колективу вважають вас людиною освіченою, здатною передати свій досвід іншим?
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
15.
Чи вважаєте ви себе людиною толерантною?
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
16.
Як часто вам доводиться втілювати свої проекти в життя?
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10


Ключ до розвязання тесту діагностики.
 На підставі загальної кількості балів визначте, який рівень творчості вас характеризує:

Сума балів
Рівень творчості вчителя
16-49
Низький
50-85
Середній
86-120
Оптимальний
121-144
Достатній
145-160
Високий





Комментариев нет:

Отправить комментарий